Gå til sideindhold
 

KFU

KFU – Kompetence Forløb inden Ungdomsuddannelse

                   

Kontekst for etablering
Opgaven er at etablere et tilbud, som giver de unge realkompetencer inden for de områder, som de på længere sigt kan benytte til at komme i uddannelse eller arbejde. Der er således tale om et tilbud som skal begrænse tilgangen til offentlig forsørgelse og styrke forudsætningerne for ordinære ungdomsuddannelser, FGU eller arbejde. For de unge i KFU, som stadig vil blive visiteret til STU efterfølgende er det målet, at tilbuddet vil forberede og modne dem til at få optimalt udbytte af deres STU. KFU skal sammen med VP+ erstatte noget af det tomrum som ligger tilbudsmæssigt mellem FGU og STU, hvor der kravmæssigt er meget langt. KFU er således tænkt som en kvalificerende mellemstation som, for en del af denne specifikke elevgruppe, kan blive et springbræt til ordinær uddannelse. Igennem hele KFU arbejdes der med den unges kompetencer for at sikre den bedst mulige afklaring for den unges videre vej mod uddannelse og job. Det fagprofessionelle miljø omkring eleverne i KFU vil i betydelig grad øge viden om den unges muligheder og bidrage til den bedste vejledning for det videre forløb.

KFU skal sikre en gruppe af unge med begrænsede forud­sætninger for at gå i gang med en ungdoms­uddannelse efter afsluttet folkeskole en ny vej videre mod uddannelse eller arbejde. Det handler om at sikre den unges deltagelsesmuligheder i fællesskaber på arbejdsmarkedet.

 

Målgruppe

Den primære aldersgruppe er unge der umiddelbart efter grundskolen eller senest 2 år efter afgang fra grundskolen ikke har forudsætningerne for at fortsætte direkte i ordinær ungdoms-uddannelse.

En del af målgruppen er unge, som eksempelvis ikke har haft et kontinuerligt skoleforløb, eller som har haft et ustabilt forløb med massivt fravær, f.eks. ved længere sygdom eller grundet mistrivsel. Fælles for denne målgruppe er, at vi ikke har tilstrækkelig viden om deres kompetencer og ressourcer.

En anden del af målgruppen for KFU er unge, der på sigt vurderes at have kognitive evner for at gå i gang med ordinær ungdomsuddannelse eller beskæftigelse med den rette støtte og undervisning.

Tilbuddet vil også kunne benyttes til unge, som er i målgruppen for visitation til STU eller må forventes at udvikle sig ind i målgruppen for visitation til STU uden en særlig indsats.

 

Formål

Målet for iværksæt­telsen af KFU er at understøtte de visiterede unges muligheder for efterfølgende at kunne overgå til ordinær ungdomsud­dannelse eller kunne vurderes i målgruppen for FGU.

Målgruppens udbytte af de ordinære ungdomstilbud er begrænset, da disse ikke i til­stræk­keligt omfang kan tilbyde de unge den støtte, guidning og struktur, som er nødvendig for, at de kan udvikle sig. KFU skal styrke deres selvtillid og give dem troen på, at de kan få uddannelse og arbejde og komme til at være del af samfundet.

Med det sigte bliver formålet med KFU at identificere og udvikle styrkesiderne hos den enkelte elev sådan, at der sker målrettet udvikling af de kompetencer, som vil kunne give den unge adgang til uddannelse eller beskæftigelse efter ét eller to år i KFU.

Et lokalt forankret tilbud vil samtidig sikre, at den unge får opbygget kontakter, kompetencer og kendskab som efter endt specialtilbud fortsat er relevant, fordi det er foregået i det område, hvor den unge efter­følgende skal fortsætte sit ungdomsliv. Det tætte samarbejde mellem den kommunale ungeindsats og Ung Aabenraa skal komme de unge i KFU til gavn.

 

indhold i tilbuddet

KFU tilbuddet vil arbejde målrettet med udvikling og læring på de områder, hvor læring og udvikling er mulig. Det er således ikke tanken, at tilbuddet skal være mere dansk, matematik og engelsk for læreplanens og fagmålenes skyld, men faglig undervisning i det omfang og med de mål, som er nyttige for den enkelte unge. Hvis det realistiske mål for den enkelte unge er praktisk, fysisk arbejde, skal undervisningen understøtte dette mål. Udgangspunktet er, at alle unge skal mødes i de kompetencer og potentialer som kan udvikles til gavn for den enkelte i forhold til uddannelse og beskæftigelse.

Der vil blive arbejdet med styrkesider samt udviklingen af den unges potentialer. Der vil blive arbejdet med undervisning i praksisfaglige forløb og med mulighed for praktik.

Der vil være mulighed for at arbejde med de fagfaglige kompetencer som den enkelte unge mangler for den enkeltes uddannelsesplan. Det kan f.eks. være et mål at færdiggøre nødvendige fag eller at arbejde med den unges fremmøde, selvværd eller egen selvforståelse.

Gennem individuel undervisning og vejledning vil der blive arbejdet med overgange til elevens videre forløb.

Den enkelte unges optimale læring og udvikling er dermed slutmålet. Med det sigte vil der skulle arbejdes med individuelle målsætninger og individuelle læreplaner. Der skal være mulighed for en fleksibel vekselvirkning mellem faglig læring, praktiske værksteds­aktiviteter og forlagt undervisning i form af arbejdsprøvning og praktik i det lokale erhvervsliv. 

Alle afprøvninger vil løbende blive skriftligt evalueret af medarbejderne, så det kan danne dokumentation for, hvad den unge har gennemført, så der kan udarbejdes en relevant og vedkommende plan for den unges videre uddannelse.

Tilbuddet etableres i rammer som rummer både den faglige undervisning og muligheden for praktisk læring. I Ung Aabenraa eksisterer et passende ungdomsmiljø, hvor der er mulighed for at forestå faglig undervisning og udnytte faglokaler og værksteder. Der er ligeledes tradition for samarbejde med virksomheder, hvor de unge vil kunne erhvervsafklares, både i forhold til interesser og potentialer. Dette sidste element etableres i et sam­arbejde med UU med udgangspunkt i den unges kompetencer, interesseområder og målsætninger.

 

Ungdomsmiljø/undervisningsmiljø

KFU etableres i tilknytning til ungdomsmiljøet i Ung Aabenraa. Dette giver de unge i KFU adgang til et udviklende fællesskab med jævn­aldrende unge. Undervisningen vil blive gennemført i Ung Aabenraas lokaler på henholdsvis Dr. Margrethes Vej 13 og på Lille Kolstrup 12 i Aabenraa.

Faciliteterne bidrager til en skiftende og afvekslende undervisning og adgangen til fag- og værkstedslokaler er vigtig for den specifikke målgruppe. og deres videre vej mod uddannelse eller arbejde.

Visitationsprocessen                                                                   

Målgruppen for KFU er unge som alternativt vil være i målgruppen til STU. Det er unge der har haft svært ved at trives i grundskolen, kendetegnet ved stort fravær, svage faglige forudsætninger, eller ved mangel på personlige- og sociale kompetencer.

Visitation til KFU foretages af UU-leder og lederen af Ung-Aabenraa. Det er alene UU-vejlederne, der indstiller elever til visitation, ligesom det er UU, der foretager målgruppevurdering. Dette gælder også for elever, der indstilles ad hoc.

 

Det primære elevoptag sker pr. 1. august.            

Apricore logo